XU5 ; XU9 /TU1 ; TU3 ; TU5 - взаимозаменяемост и комбинации

всички въпроси за двигатели тук, масла, скорости, датчици и т.н.
Потребителски аватар
Danda69
генерал
генерал
Мнения: 2938
Регистриран на: чет апр 21, 2011 7:43 pm
Град: Радомир
Кара: 205 GT 1.6 TU5JP;205 1.9 DKZ automatic,306 1.6 XT комби
Has thanked: 489 times
Been thanked: 958 times

XU5 ; XU9 /TU1 ; TU3 ; TU5 - взаимозаменяемост и комбинации

Мнениеот Danda69 » пон окт 01, 2018 10:30 pm

Знам , че тези мотори са почти екзотика (или архаизъм , въпрос на гледна точка) , но все пак има ентусиасти , за които тази информация може и да е полезна .
Да започнем с TU моторите - по същество са взаимозаменяеми , но има и някои разлики . 1.4 и 1.6 от 306 се заменят 1/1 , единствено стойката за климатика е различна . Същите мотори могат да се вградят в 206 - разликите са в "периферията" , т.е. различни конзоли за алтернатор , хидравлична помпа , компресор на климатика ... важното е , че всички необходими отвори за захват по блока са налице - например наскоро сменях на 206 1.1 с 1.4 от 306 - за няколко часа беше вътре ... Не така обаче стоят нещата с мотор от 106 - заради електрическата помпа на хидравликата отворите на блока са различни и мотора не може да се ползва в 206/306 .
Главите са взаимозаменяеми (на 1.1 клапаните са по-малки, на 1.4/1.6 са еднакви , но има разлика в кобилиците (на 1.6 са с ролки) и фиксиращите конусчета на пружините са различни) , гарнитурата на главата на 1.1 и 1.4 е еднаква . Има разлика в термостатното тяло (нищо притеснително , само трябва да се изреже една хартиена гарнитура , за да не тече) . Нямам "подръка" тутка от 205 (моята отиде отдавна в едно 306 моно), за да дам информация....
На 1.6 8V и 16V блоковете са еднакви (не съм чел подобно нещо , но защо да не може да се направи 1.4 16 V)
XU са относителна новост за мен и ги "мразя" заради остарялата технология на управление . Диаметъра на буталата е еднакъв (визирам само 1.6/1.9) , т.е. главите са еднакви . Може да се ползва и глава от 1.9 МИ16 , но там трябва да се сменят и буталата с биелите (по инфо от колега от форума) - това става малко безсмислено - по-добре да си намериш цял двигател МИ16 , отколкото да си го правиш...
Интересно ми е може ли да се направи 1.6 с глава от Ми16 - в този случай трябва да се ползват биелите от 1.6 (възниква въпрос - стават ли на буталата за МИ16?)
Тук има колеги с много по-голям опит от мен с тези мотори - надявам се да се включат и допълнят темата , респективно да ме поправят , ако някъде греша
Мойто Пежо , най-хубавото
0899 84 9985 - Данчо

Потребителски аватар
ra40
ЧЛЕН НА КЛУБА
ЧЛЕН НА КЛУБА
Мнения: 7493
Регистриран на: пон юли 09, 2007 8:00 pm
Град: София
Кара: 306 Dturbo, Xsara VTS, 407 V6 & 206 SW
Has thanked: 289 times
Been thanked: 1382 times

Re: XU5 ; XU9 /TU1 ; TU3 ; TU5 - взаимозаменяемост и комбинации

Мнениеот ra40 » вт окт 02, 2018 12:33 am

XU10 във всичките му варианти предпочитам.
Изображение

Потребителски аватар
djony
полковник
полковник
Мнения: 845
Регистриран на: пон яну 19, 2009 5:24 pm
Град: София-Ихтиман
Кара: 205 GTI16, 406 2.0 Turbo, Partner 2.0 8v, E30 320is, Saxo 1.4 VTS
Has thanked: 113 times
Been thanked: 137 times

Re: XU5 ; XU9 /TU1 ; TU3 ; TU5 - взаимозаменяемост и комбинации

Мнениеот djony » чет окт 04, 2018 12:15 am

Интересна тема. За TU моторите нищо не мога да кажа, не съм имал допир с такива.
От опит с XU мога да кажа: С ризи,бутала(със стъргано чело), биели от DKZ и колянов вал от 2.1тд съм правил 2.0 8в в алуминиев блок със степен около 11. Всички XU10 са с 22мм бутален болт, само XU10J4(306 S16) е с 23мм. Колянови валове от всички XU бензин и дизел(вкл. и 2.2хди 96мм ход) влизат и се въртят свободно в XU9/10 блок(К.В. от DKZ подпира в маслените пръскалки на XU10, ако има такива). Доста интересни комбинации с глави/блокове/валове/бутала/биели могат да се направят. В момента карам 2.0 8в турбо с колянов вал от 2.0хди, като мотора става 2045cc и степента се качва на 9:1 от заводската 8:1.
Малко информация, която съм събирал относно вариантите за строук на тези мотори, повечето от нея от: https://www.205gtidrivers.com/
DW12TED4 con rod length=152mm. Pistons has KH=48,705 mm. 96mm stroke

XU10j4RS con rod length=158mm. pistons has KH=33,9 mm. Mahle 040 20 00

XU10J4R con rod length=158mm. pistons has KH=33,8 mm.

XU10J4 con rod length=152mm. pistons has KH=39,1 mm. 23mm pin

191.1+43=234.1 (XU10J4/rs)
186.17+48=234.17 (XU10J4 con rod, DW12TED4 crank, fiat piston)

fiat 1.6 16v piston (mahle 009 32 00) - 86.4 kh=34,17
fiat 1.6 16v piston (mahle 009 84 02) - 87mm kh=34.17
toyota 2JZ-GE piston - 86mm 22mm pin kh=34mm 16.2cc (9.5cc - 2JZ-GTE) (13101-46091)

deck height is about 235.1mm in an XU10; 234.5mm in XU5/7/9


bore area = (bore diameter x bore dieamater x Pi) / 4,

so 86mm standard XU10- iron block is (8.6x8.6xPi) / 4 = 58.0879 cm2, 87mm overbore is 59.4467 cm2


To work out capacity for a given stroke, multiply bore area by stroke.

1.9 crank - 88mm, from any 1905cc XU/XUD (or 1.8 XUD's)

88mm crank x standard 86mm bore - 2044cc,

AFAIK this is what Paul Higgs has run in his Topaz S16 on carbs for around 200 bhp.

88mm x 87mm - 2092cc.

I believe sandy has built a couple of these, fairly mild cams push them to 220 quite easily, 16v again though.

2.1 TD crank, from XUD11 - 92mm.

87mm x 92mm - 2187cc.

what Sarty had, with std exhaust and a peterT inlet, 240 bhp circa 190 lbft, again another Mi head, Sandy built a 280 bhp variant for DjMini

DW12 - 96mm

96mm x 87mm - 2282mm.

this is a beasty that wardy18 runs, with an 8v head, 203 lbft 224 bhp. DW12TED4 con rod length=152mm. Pistons has KH=48,705 mm. 96mm stroke



-Раздвижно колело от 1,9д на Mi16/S16: https://www.205gtidrivers.com/forums/topic/137594-shimming-out-vernier-cam-pulley-dw8-on-mi-16/ При XU10 8v такова става от ГНП от saxo/106 1.5d
-Малко информация за ск.кутии на 205: http://www.205gti.com/techgearboxUK.htm
-За разликата в главите при 8V:http://www.websworld.org/marcel/309/tech/heads.html

За момента толкова. Ако се сетя нещо, ще допълвам поста. :biri:
309 GTI16 на части
405 Ми16 на части

“If everything seems under control, you're just not going fast enough.” Mario Andretti


Върни се в “Бензинките”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост