За българското образование

Туй, дьет нье и за Пежата, ил' да си начьешими пъстити.

Потребителски аватар
pepy1
полковник
полковник
Мнения: 835
Регистриран на: съб юли 09, 2011 12:19 pm
Град: София
Кара: peugeot 306XR комби 1.9D66kw
Has thanked: 29 times
Been thanked: 181 times

Re: За българското образование

Мнениеот pepy1 » вт ное 27, 2018 9:05 am

Лошото е, че за това сме виновни ние родителите! Не веднъж сме чели/виждали по тв за агресия към учител от ученик или неговия родител. А за между ученици ...

Потребителски аватар
MishoM
генерал
генерал
Мнения: 1187
Регистриран на: пет май 23, 2008 11:54 pm
Град: София
Кара: Peugeot 406 седан, 2.0 HDI 80 kw 2004
Has thanked: 1139 times
Been thanked: 647 times

Re: За българското образование

Мнениеот MishoM » вт ное 27, 2018 11:48 pm

Така е, но донякъде. Защото поведението на хората в значителна степен се определя от условията, в които са поставени - доказва го "Теорията на счупените прозорци", за която преди 2,5 години съм пуснал информация в "Интересни материали на различни теми". С други думи в ненормална среда се множат ненормалните реакции на хората, а възпитаването е неефективен процес и обратното.

Ето и по-общ поглед: България е най-опасната страна в ЕС: с най-много престъпления, насилие и вандализъм. Според мен това е така не защото тук "мат'риалът" е най-калпав, а по други причини - едни и същи българи шофират и се отнасят с контролните органи по пътищата у нас и на Запад по различен начин, пазят чистота по улиците тук и там по различен начин, също едни и същи коренни жители на уредения Запад се държат по различен начин там и като дойдат в България и т.н.

Потребителски аватар
MishoM
генерал
генерал
Мнения: 1187
Регистриран на: пет май 23, 2008 11:54 pm
Град: София
Кара: Peugeot 406 седан, 2.0 HDI 80 kw 2004
Has thanked: 1139 times
Been thanked: 647 times

Re: За българското образование

Мнениеот MishoM » пет дек 07, 2018 12:55 am

КАК ИСЛАНДИЯ РЕШИ ПРОБЛЕМА С АЛКОХОЛА И НАРКОТИЦИТЕ СРЕД ТИЙНЕЙДЖЪРИТЕ

Малко преди 15 ч. следобяд в слънчев неучебен ден, парковете на Рейкявик са пусти, децата ги няма. Те са наоколо в съседните сгради, предназначени за спортове, танци, уроци по музика, театрални школи и всякакви други извънкласни дейности.

В последните 20 години изолираната малка Исландия направи реформа в здравеопазването и образованието си, която почти напълно изкорени употребата на тютюн, алкохол и наркотици сред учениците. Допреди да вземе мерки, държавата е сред лидерите в Европа по дял на непълнолетните, потребяващи забранени субстанции и извършващи престъпления. Изданието Mosaicscience разказва с подробности каква е тайната на успеха им.

В момента Исландия е на точно обратната страна на класацията - от 42% през 1998 г., сега непълнолетните, употребяващи алкохол и наркотици там са едва 5%. Тези, които са пробвали канабис, са намалели от 17% на 7%, а пушещите тютюн - от 23% на 3%.

Това е резултатът от една добре обмислена стратегия, базирана на научни доказателства и задълбочен анализ на психологичните проблеми на тийнеджърите и нивата на стрес в ежедневието им, разказват местни психолози. В основата на реформата е идеята, че наркотичните вещества са начин за тийнейджърите да се справят с реалността и да опитват някаква промяна, която обаче със същия ефект може да идва от други, по-здравословни дейности.

В зависимост от това каква потребност има младежът, той може със същия успех вместо с хероин да се успокоява с музика, или да се енергизира с танци и спорт, вместо с амфетамини. Химическата реакция на мозъка е сходна, макар и не толкова силна, но заедно с това учи нови умения, общува повече с връстниците си и е физически и интелектуално стимулиран, което го изгражда в разумен възрастен. Достатъчно е да му се покаже алтернативата.

Първият такъв експеримент е направен в САЩ през 1992 г. с група наркозависими тийнейджъри. Била им предложена възможността да постигат сходни ефекти като тези на веществата, които потребяват, но без вредните ефекти. Оставили ги сами да си изберат с какво им се занимава и им казали, че програмата е временна - за 3 месеца, за да не се чувстват притиснати. Но повечето от тях останали за целия период на експеримента от пет години и спрели да употребяват наркотици скоро след началото.

Исландците поканили същите експерти от САЩ да помогнат с разработването на тяхната стратегия, след като първоначалните им анализи показали, че от часовете в училище, посветени на вредата от наркотиците, няма абсолютно никакъв ефект. Просто никой не им обръщал внимание, нито дори се заслушвал в назиданията.

През 1992 г. във всички училища в Исландия била проведена анкета сред учениците от 14 до 16 години за това дали употребяват алкохол, тютюн или други вредни субстанции, както и за по-дълбоки психологически фактори като близостта с родителите и връстниците. Резултатите били тревожни - повече от 25% признали, че пушат всеки ден, и повече от 40% пиели.

В разбивката на информацията ясно проличала и се потвърдила тезата, че децата, които имат по-добър достъп до спорт и извънкласни дейности, са по-малко застрашени от пристрастяване или изобщо от потребяване на наркотици. Тези, които прекарвали повече време с родителите си, както и тези, на които им било забранено да стоят до късно навън, също били по-"чисти". Подобни анкети били проведени отново и през 1995 г и 1997 г. със същите закономерности.

През 1999 г. настанало време за реални действия, макар че дотогава имало всевъзможни информационни програми и кампании, но с нулев ефект. Тогава била разработена програмата "Младежта на Исландия" (Youth in Iceland), и били въведени строги законови рестрикции - купуването на тютюневи изделия станало нелегално до 18 години и на алкохол - до 20 години, рекламите на такива продукти били забранени изцяло. Бил наложен и вечерен час за децата от 13 до 16 години - 22 ч. през зимата и полунощ през лятото.

Отново със закон възрастните били задължени да формират родителски организации във всяко училище и да посещават сбирки и лекции за ползите от прекарването на повече време с децата си, как да говорят с тях за живота и целите им, как да следят случващото се в ежедневието им. Това не само образовало родителите, но и засилило авторитета им у дома - елиминаран бил вечният аргумент "Другите родителите им ги пускат!".

Заедно с това държавата насочила сериозен ресурс за развиването на спортни зали, танцувални и театрални школи и други частни извънкласни дейности, а на децата от бедни семейства се отпуснали допълнителни помощи, за да могат да си позволят да участват в тях.

Така през 2012 г. резултатите от вече превърналата се в традиционна анкета сред учениците показали удвояване на броя на децата, прекарващи повече време с родителите си (46%), както и двойно повече такива, които запълват свободното си време със спорт и други дейности с връстници. И само за 13 години потреблението на забранени продукти сред непълнолетните се било стопило почти напълно.

Участието в програмата на младежите се ръководи по-успешно на местно, отколкото на държавно ниво. Това също е доказано с опита в Исландия, а след това и в други европейски държави. Моделът е възприет например в града Тарагона в Испания с помощта на исландските специалисти, които помогнали за анализа на проблема, разработването на въпросника, съобразен с местните особености и след това с идеи за развиването на родителските срещи и извънкласните дейности там.

За помощ и ноу-хау в последните години към Исландия са се обърнали също и местните власти от различни градове в Малта, Литва, Румъния и дори Южна Корея. Анализите всеки път показват едни и същи закономерности на уязвимост, свързана с липсата на родителско внимание и липсата на достъпни здравословни занимания. По същия начин и ефектите от целенасочените усилия по вече утвърдения модел в различните краища на света не закъсняват.


Източник: bgathletic.com, препечатано от в-к Дневник

Потребителски аватар
MishoM
генерал
генерал
Мнения: 1187
Регистриран на: пет май 23, 2008 11:54 pm
Град: София
Кара: Peugeot 406 седан, 2.0 HDI 80 kw 2004
Has thanked: 1139 times
Been thanked: 647 times

Re: За българското образование

Мнениеот MishoM » чет дек 13, 2018 12:15 am


Потребителски аватар
svo
ЧЛЕН НА КЛУБА
ЧЛЕН НА КЛУБА
Мнения: 5040
Регистриран на: вт яну 17, 2006 8:47 pm
Град: София
Кара: Honda CR-V, 2.0 i-VTEC, Elegance
Has thanked: 26 times
Been thanked: 128 times

Re: За българското образование

Мнениеот svo » чет дек 13, 2018 11:14 pm

Дарко ми е приятел и в голямата си част нещата, казани от него са истина. Обаче, не би било редно да е коректив, докато не видим как прилага теорията на практика. Пожелавам му го от все сърце, но докато не стане реалност, ще си позволя да съм леко скептичен към представените мисли :)
много мразя ренегати!!!
От огъня на чуждата омраза остана само пепелта. Нашата любов е вечна, винаги ще има ЦСКА!
Няма купа, няма титла, САМО СИНЯ ТИШИНА!


Потребителски аватар
MishoM
генерал
генерал
Мнения: 1187
Регистриран на: пет май 23, 2008 11:54 pm
Град: София
Кара: Peugeot 406 седан, 2.0 HDI 80 kw 2004
Has thanked: 1139 times
Been thanked: 647 times

Re: За българското образование

Мнениеот MishoM » нед дек 30, 2018 6:39 pm

Няколко латински сентенции във връзка с темата:

Plus exempla quam peccata nocent - Лошите примери вредят повече от грешките;

Verba docent (movent), exempla trahunt - Думите учат, а примерите увличат;

Elucentissimum est edocendi genus exemplorum subditio - Най-добрият начин да се обучава е да се обучава с примери;

Longum iter est per praecepta, breve et efficax per exempla (Seneca) - Дълъг е пътят на поучението, кратък и успешен е на примерите (Сенека);

Virtute et exemplo - С храброст и пример.

Потребителски аватар
MishoM
генерал
генерал
Мнения: 1187
Регистриран на: пет май 23, 2008 11:54 pm
Град: София
Кара: Peugeot 406 седан, 2.0 HDI 80 kw 2004
Has thanked: 1139 times
Been thanked: 647 times

Re: За българското образование

Мнениеот MishoM » пон яну 07, 2019 2:14 am

Още една латинска сентенция:
Non scholae sed vitae discimus – Ние се учим не заради училището, а заради живота.

*
И малко информация - нищо, че не е за българското образование:
Колко струва обучението в най-престижните университети

Потребителски аватар
MishoM
генерал
генерал
Мнения: 1187
Регистриран на: пет май 23, 2008 11:54 pm
Град: София
Кара: Peugeot 406 седан, 2.0 HDI 80 kw 2004
Has thanked: 1139 times
Been thanked: 647 times

Re: За българското образование

Мнениеот MishoM » вт яну 08, 2019 10:08 pm

Някои неща в следващия материал направо ме сащисаха:
ДЕЦА ВОЮВАТ В ИНТЕРНЕТ: Как агресията между ученици се пренесе в мрежата

Потребителски аватар
MishoM
генерал
генерал
Мнения: 1187
Регистриран на: пет май 23, 2008 11:54 pm
Град: София
Кара: Peugeot 406 седан, 2.0 HDI 80 kw 2004
Has thanked: 1139 times
Been thanked: 647 times

Re: За българското образование

Мнениеот MishoM » ср яну 16, 2019 12:51 pm

С някои неща от следващата статия не съм напълно съгласен, но заслужава да се прочете:

НА УЧИТЕЛЯ – С ЛЮБОВ!
Искате ли да сме страната на тъпаците?
Иво Сиромахов

Потребителски аватар
pepy1
полковник
полковник
Мнения: 835
Регистриран на: съб юли 09, 2011 12:19 pm
Град: София
Кара: peugeot 306XR комби 1.9D66kw
Has thanked: 29 times
Been thanked: 181 times

Re: За българското образование

Мнениеот pepy1 » ср яну 16, 2019 3:54 pm

С някои редакции по точките, нещата ще се наредят! Да, на мен ми се струва по-остър езика, но може би умишлено провокира по този начин. Нямат воля нашите управляващи да направят поне половината неща, но така пък ни управляват лесно!


Потребителски аватар
MishoM
генерал
генерал
Мнения: 1187
Регистриран на: пет май 23, 2008 11:54 pm
Град: София
Кара: Peugeot 406 седан, 2.0 HDI 80 kw 2004
Has thanked: 1139 times
Been thanked: 647 times

Re: За българското образование

Мнениеот MishoM » нед фев 17, 2019 11:51 pm

ФЕРИЕР, Адолф (Ferriere, Adolphe), швейцарски психолог и педагог (Же­нева, 1879 - Же­нева, 1960).

Фериер е един от основателите на Института Жан-Жак Русо (Женева, 1912) и на Международното Бюро по образование (1925). Прозорлив кри­тик на традиционното преподаване, той желае превръщането на учили­щето в „активно". Фериер е застъп­ник на „истинското учене", индивиуалната инициатива, груповата дей­ност. Автор е на много произведе­ния, между които "Активното учили­ще" (1922) и манифеста "Да преобразим училището" (1920):

"И направиха училището така, както каза дяволът.
Детето обича природата и затова го затвориха между четири стени.
То не може да стои без движение - принудиха го да стои неподвижно.
То обича да работи с ръцете си - а започнаха да го обучават на теории и идеи.
То обича да говори - заповядаха му да мълчи.
То се стреми да разбере - накараха го да наизустява.
То иска само да търси и открива знания - дават му ги наготово.
И тогава децата научиха това, което не биха могли да научат при други условия - да лъжат и да се преструват!"


Върни се в “Извън темата”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост